Hållbart företagande innebär att man i företagets affärsstrategi inte enbart tar hänsyn till ekonomiska aspekter utan även miljömässiga, etiska och sociala aspekter. Att man helt enkelt driver sitt företag med hållbarhet i åtanke. I praktiken handlar det om att företaget tar aktiva val för att minska sin miljöpåverkan och för att säkerställa de sociala förhållanden på företaget samt hos företagets leverantörer eller samarbetspartners. Det kan se lite olika ut beroende på vilken typ av organisation det är och inom vilken bransch den verkar.
3 kategorier inom hållbart företagande
Många förknippar hållbarhet med miljö och det är en av delarna, men hållbarhet är mer komplext än så och innehåller fler delar. Man brukar dela in hållbart företagade i tre kategorier; miljömässig, ekonomisk och social.
Ekonomisk hållbarhet
Ekonomisk hållbarhet innebär att företag skapar en långsiktigt hållbar ekonomi. Det kan till exempel handla om bedriva verksamheten med goda marginaler, att man gör etiska investeringar eller att man aktivt motverkar mutor och korruption.
Social hållbarhet
Social hållbarhet handlar om att företag ska skapa och upprätthålla goda sociala förhållanden, både på sin egen arbetsplats och i eventuella leverantörskedjor och hos samarbetspartners. Det kan också handla om att ta ansvar för hur man påverkar det lokala samhället man verkar i. Exempel på social hållbarhet är att man jobbar med jämställdhet och mångfald, med förbättrade arbetsvillkor och arbetsmiljö eller med produktionssäkerhet.
Miljömässig hållbarhet
Miljömässig hållbarhet handlar helt enkelt om att ta ansvar för företagets direkta eller indirekta påverkan på miljön. Det kan till exempel handla om avfallshantering, val av förnybart material eller biologisk mångfald.
FN:s 17 globala mål
Många företag som vill jobba mer hållbart brukar använda sig av FN:s 17 globala mål som en vägledning i arbetet. Det är också de globala målen som ligger till grund när vi på banken ska avgöra om ett företag kan få hjälp med grön finansiering eller inte.