Bokföra milersättning
För att hålla ordning på kostnader och intäkter är det viktigt att förstå hur man bokför och fakturerar milersättning på rätt sätt.
Som företagare är det viktigt att ha koll på de kostnader som är förknippade med att anställa personal. En av de viktigaste kostnaderna är de sociala avgifterna. I denna artikel kommer vi förklara vad sociala avgifter är, vad de inkluderar, hur mycket man som företag betalar, hur man räknar ut dessa avgifter, och vad en anställd faktiskt kostar ditt företag.
Sociala avgifter är de avgifter som en arbetsgivare är skyldig att betala för sina anställda. Dessa avgifter finansierar olika delar av vårt socialförsäkringssystem, till exempel pension, sjukförsäkring och föräldraförsäkring.
De sociala avgifterna består av två delar; de lagstadgade och de avtalade. De lagstadgade (även kallat för arbetsgivaravgifter eller egenavgifter om du är egenföretagare) består av dessa sju avgifter:
De avtalade sociala avgifterna är de avgifter som arbetsgivaren och fackföreningen kommit överens om. Det handlar oftast om premier till avtals- eller tjänstepension och försäkringar vid sjukdom eller skada på jobbet.
I Sverige är arbetsgivaravgiften som standard omkring 31,42%. Det beräknas på den anställdes bruttolön och på skattepliktiga kostnadsersättningar och förmåner. Det finns ett undantag när arbetsgivaravgiften har en annan procentsats. Det är om den anställde fyllt 66 år vid årets ingång, då behöver arbetsgivaren endast betala ålderspensionsavgift om 10,21%.
För att räkna ut hur mycket du som företagare behöver betala i sociala avgifter för en anställd, multiplicerar du den anställdas bruttolön med den aktuella procenten för arbetsgivaravgifter. Till exempel, om en anställd har en månadslön på 25 000 SEK, blir beräkningen:
25 000×0,3142=7 855SEK
Denna summa är vad du som arbetsgivare betalar in i sociala avgifter för denna anställd varje månad.
Den totala kostnaden för en anställd inkluderar inte bara bruttolönen och de sociala avgifterna, utan kan även inkludera andra kostnader såsom friskvårdsbidrag, utbildning och andra förmåner. Därför är det viktigt att ha en helhetsbild av alla kostnader för att kunna göra en korrekt budget för sin personal.
Om du är egenföretagare i enskild firma eller handelsbolag ska du betala sociala avgifter för dig själv. Då kallas det för egenavgifter istället för arbetsgivaravgifter, om du har en aktiv näringsverksamhet. Driver du passiv näringsverksamhet betalar du istället särskild löneskatt med 24,26 procent. Du ska då inte betala egenavgifter. Har du ett aktiebolag betraktas du som anställd och betalar vanliga arbetsgivaravgifter.