Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Vanliga frågor och svar

Digitala tjänster

  • För att skaffa ett mobilt bankID behöver du först ladda ner appen BankID Säkerhetsapp från App Store eller Play Butik på den enhet du vill ha ditt mobila bankID på. Du loggar sedan in i internet- eller mobilbanken och beställer ett nytt mobilt bankID. 

    Läs mer och skaffa mobilt bankID här

  • Har man barn under 18 år kan man som vårdnadshavare beställa ett Mobilt SäkerthetsID till sitt barn direkt i mobil- eller internetbanken. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som ett Mobilt BankID. 

    Läs mer och skaffa Mobilt SäkerhetsID här

  • Med Mobilt BankID kan du göra betalningar och överföringar till befintliga mottagare. Vill du lägga till nya mottagare behöver du, av säkerhetsskäl, ”uppgradera” ditt mobila BankID genom att aktivera funktionen utökad användning. Först skaffar du ett kodkort, sedan kan du logga in och aktivera utökad användning för ditt Mobila BankID.

    Läs mer och skaffa utökad användning av mobilt bankID här

  • För att skaffa Swish behöver du först ladda ner appen Swish betalningar från App Store eller Play Butik till den mobiltelefon du vill ha Swish på. Du loggar sedan in i internetbanken eller Sparbanken-appen och beställer Swish till det telefonnummer som du har på den mobiltelefon som du laddat ner appen Swish betalningar på. Du godkänner med ditt mobila bankID. 

    Läs mer och beställ Swish här

  • För att kunna skaffa Swish till sitt barn krävs att barnet har Mobilt SäkerhetID på sin telefon. Du kan enkelt skaffa Swish till ditt barn direkt i internet- eller mobilbanken.

    Läs mer och skaffa Swish till ditt barn här

  • Du loggar in i internetbanken och ändrar dina beloppsinställningar under övriga tjänster. 

    Se hur man gör i vår tutorial

  • Du laddar ner appen Sparbanken Plånbok i App Store eller Play Butik till din mobiltelefon. Du lägger in dina bankkortsuppgifter och verifierar dig med ditt mobila bankID.

    Läs mer och skaffa Sparbanken Plånbok här

  • För att ansluta ditt kort till Apple Pay behöver du först ladda ner appen Apple Wallet till din iPhone. Du lägger in dina kortuppgifter i appen och verifierar dig med antingen SMS-kod eller Sparbanken Plånbok. 

    Läs mer och skaffa Apple Pay här

  • För att kunna ansluta ditt kort till Samsung Pay behöver du först ladda ner Samsung Pay-appen till din Samsung-telefon. Du lägger in dina kortuppgifter i appen och verifierar dig sedan med mobilt bankID. 

    Läs mer och anslut dig till Samsung Pay här

  • För att ansluta ditt kort till Google Pay behöver du först ladda ner Google Pay-appen. Du lägger in dina kortuppgifter och verifierar dig sedan med en kod du får skickad som SMS och som meddelande i din internet- och mobilbank. 

    Läs mer och skaffa Google Pay här

Visa färre

Privat

  • Om du vill bli kund i Sparbanken Tanum kan du antingen ringa oss på 0525-649 00, besöka oss på något av våra tre kontor eller anmäla dig via vårt formulär. Du kan också välja att bli kund direkt med mobilt bankID. 

    Läs mer om hur du kan bli kund här

  • Du kan beställa ett nytt bank- eller kreditkort direkt i internetbanken genom att välja Konton och Kort och Hantera Kort i menyn och sedan följa anvisningarna. Du kan även beställa ett nytt kort via telefonbanken eller något av våra tre kontor. 

    Läs mer och beställ ett nytt kort här

  • Inom Sverige kan du ringa 08-411 10 11 för att spärra ditt kort, linjen har öppet dygnet runt. Befinner du dig utomlands kan du ringa +46 8 411 10 20 för att spärra ditt kort. Även den linjen är öppen dygnet runt. Om du förlorar ditt kort är det viktigt att du spärrar det omedelbart.

    Läs mer och spärra ditt kort här

  • I nyckelkundspaketet får du alla de tjänster som du behöver för din privatekonomi för ett samlingspris om 39 kr/mån, som till exempel Swish, mobilt bankID och bankkort. Du får även extra förmåner som nyckelkund, till exempel 20 % på sakförsäkringar, ingen uppläggningsavgift på bolån och ID-skydd. 

    Läs mer och bli nyckelkund här

  • Genom att klicka på fliken "Betala och överföra" i menyn i din internet- eller mobilbank kan du välja att göra en överföring eller betala en räkning. Där väljer du vilket konto pengarna ska dras ifrån och vilket konto pengarna ska överföras till genom att lägga till en ny betalningsmottagare. Du väljer också vilket belopp som ska överföras, vilken dag överföringen ska ske samt fyller i eventuellt OCR-nummer eller meddelande. 

    Se exakt hur man gör i vår tutorial.

Visa färre

Företag

  • Är du redan privatkund i Sparbanken Tanum kan du enkelt ansluta ditt företag också genom att ringa till Kundcenter Företag. Är du inte kund sedan tidigare kan du bli företagskund antingen genom att ringa oss på 0525-649 00, besöka något av våra tre kontor eller fylla i vårt formulär. 

    Läs mer och bli företagskund här

  • Du laddar ner BankID Säkerhetsapp i App Store eller Play Butik till din mobiltelefon. Du loggar sedan in i din internet- eller mobilbank och beställer ett mobilt bankID. 

    Läs mer och skaffa mobilt bankID för företag här

  • Det finns två alternativ av Swish för dig med företag, Swish för lite mindre företag och Swish för handel. Du skaffar det i internetbanken eller genom att besöka eller kontakta närmaste kontor. 

    Läs mer och skaffa Swish för företag här

  • För att beställa växel till ditt företag eller förening fyller du i vårt formulär och hämtar sedan växeln på närmaste kontor. 

    Läs mer och beställ växel här

  • Företagets behörighetsadministratör kan lägga till en ny användare direkt i internetbanken via menyn > "Användare och behörigheter" och > ”Lägg till ny användare”. Som ett sista steg måste ett avtal också slutsigneras av firmatecknare. Enskilda firmor behöver logga in i sin privata internetbank för att slutsignera som firmatecknare.

    Om du inte kan lägga till en ny användare genom internetbanken, kan du få hjälp på bankkontoret.

     

    Via översikten under fliken "Användare och behörigheter" kan man som behörighetsadministratör lägga till, ta bort och spärra användare.

    Läs mer i vår FAQ för internetbanken företag

Visa färre

Om Sparbanken Tanum

  • Den största skillnaden på en sparbank och en affärsbank är att sparbanker inte styrs av några aktieägare. Istället styrs sparbanker med hjälp av utvalda huvudmän och styrelse av en idé, sparbanksidén. Den handlar om att all vinst banken får in ska ges tillbaka till samhället, främst i form av sponsring till lokala föreningar och projekt. Det betyder att sparbanker är fristående banker som ofta verkar på mindre orter, till skillnad från affärsbanker. De pengar som lånas och sparas i banken stannar kvar i bygden, något som både banken, kunderna och samhället tjänar på. 

    Läs mer om vad en sparbank är här

Visa färre